Luovaa kuvaamista tuplavalottamalla

Julkaistu 6 syyskuun, 2015, Kirjoittaja Inka Peltola


Tuplavalotus tarkoittaa yksinkertaisesti kahta kuvaa päällekkäin. Tekniikkaa kuulee kutsuttavan myös kaksois-, päällekkäis- tai monivalotukseksi, ja parasta siinä on sen tuomat mahdollisuudet. Kuvien kerrostaminen on hyvä tapa lisätä tarinallisuutta tai taiteellista ilmettä kuvaan. Näiden tekeminen on koukuttavaa hommaa, on tekotapa sitten digitaalisesti kuvanmuokkausohjelmalla tai analogisesti filmille. Luovuus ainakin pääsee ihan varmasti valloilleen!

Tuplavalotuksia on todella helppo lähteä kokeilemaan, mutta taitojen kehittyessä saa myös toteutettua monimutkaisempia viritelmiä ja kulutettua monta tuntia aikaa jos siltä tuntuu. Tekotapoja on mistä valita, käyn tässä artikkelissa läpi miten yhdistää kuvia kuvankäsittelyohjelmilla, sekä miten tuplasti valottaminen onnistuu filmille.

Onneksi tykkään höpöttää valokuvauksesta, sillä ”Miten sä oikein teet nuo kuvat?” on kysymys, johon pääsen vastailemaan todella usein. Tällä kertaa vastauksena kysymykseen on alla Photoshop-tutoriaali siitä, miten kuvankäsittelyssä yhdistetään kaksi kuvaa.

Ennen Photoshopin avaamista on kuitenkin edessä valinta siitä, mitkä kuvat haluaa yhdistää. Tähän on vaikea antaa ohjeita, koska toisaalta tekisi mieli sanoa, että kannattaa vaan heitellä Photariin kuvia, lähteä leikkimään niillä ja katsoa mitä tapahtuu, koska se on hauskaa ja yllätyksellistä. Mutta toisaalta säännöt täytyy osata ennen kuin niitä voi rikkoa, joten muutama perusasia on hyvä tietää.

Potretti ihmisestä selkeällä taustalla/siluetti yhdistettynä maisemakuvaan on usein hyvä valinta ja helppo toteuttaa. Jos haluaa käyttää kuvaa, jossa on paljon yksityiskohtia, kannattaa sen pariksi valita yksinkertaisempi, pelkistetty kuva. Muokkaan itse usein toisen kuvista mustavalkoiseksi, koska tuplavalotuksista voi helposti tulla sekavia jos molemmissa kuvissa on ihan erilainen värimaailma. Ensimmäisen kuvan on myös hyvä olla mahdollisimman tumma, koska toinen valotus ”tarttuu” eniten kuvan tummiin osiin. Nämä asiat kannattaa pitää mielessä valintaa tehdessä, ennen kuin siirtyy seuraaviin vaiheisiin.

Olen nyt valinnut yhdistettäväksi ylläolevat kaksi kuvaa. Kuvasin tutoriaalia varten aika turvalliset kuvat, jotka yhdistyvät helposti ensimmäisen kuvan tummuuden ja yksinkertaisuuden ansiosta.

1. Avaan ensimmäisen kuvista Photoshopissa ja tuon toisen sen päälle valitsemalla File-valikosta Place Embedded ja valitsemalla halutun kuvan.

2. Toinen kuva asetellaan sopivaan kohtaan, sitä pääsee vielä myöhemmin liikuttelemaan Ctrl+T (win) tai Cmd+T (mac)-komennolla.

3. Valitaan päällimmäinen layer ja avataan kuvassa näkyvä Blending Mode-valikko. Itse kokeilen yleensä kaikki vaihtoehdot läpi, omia lemppareita on Multiply, Lighten, Screen ja Overlay, mutta riippuu paljon kuvista mikä sopii parhaiten. Tässä Screen oli hyvä.

4. Sitten säädetään vielä Opacitya niin, että molemmat kuvat erottuvat hyvin. Eraser-työkalulla voi siistiä kuvaa, jos toista valotusta ei halua kaikille alueille.

5. Viimeiseksi kuvaa voi käsitellä haluamallaan tavalla. Valmista!

Jos haluaa, voi tuplavalotuksen viedä vielä pidemmälle tekemällä monivalotuksia, eli lisäämällä vaan kuvaa kuvan päälle. Puhumattakaan näiden yhdistämisestä muihin tekniikoihin. Siinä vaiheessa kun on jo koukussa ja alkaa ideat sinkoilla ja piirtopöytä laulaa, voi koneen ääressä todellakin vierähtää muutama tunti.

Photoshop ei ole välttämätön, jos päällekkäisvalotuksia haluaa luoda. Ilmaisella PicMonkey-ohjelmalla (www.picmonkey.com) se onnistuu tosi kätevästi ja sieltä myös löytyy samoja Blending Modeja ja Opacity-säätö (Fade) kuten Photoshopista. Tarvitsee vain avata oma kuva, mennä Textures-välilehteen ja sieltä ladata päälle toinen. PicMonkey tarjoaa myös valmiita kuvia, joita voi käyttää. Alla olevat esimerkkikuvat on tehty kyseisellä ohjelmalla.

Ensimmäiset tuplavalotukset otettiin kauan sitten filmikameroilla. Filmille kuvatessa lopputulos ei ole samalla tavalla kontrolloitavissa kuin kuvankäsittelyssä, mikä johtaa varsinkin alussa välillä epäonnistumisiin. Analogisesti kuvatessa joutuukin kiinnittämään tarkemmin huomiota monivalottamisen teoriaan. Sanoisin silti, että filmikameralla kuvaaminen on usein yllätyksellisyytensä ansiosta jopa hauskempaa! Kuulemma nykyään löytyy myös joistakin digijärkkäreistä toiminto, jolla saa suoraan kamerassa tuplavalotettua, joten sitä kannattaa kokeilla jos semmoinen omassa kamerassa on.

Riippuu kamerasta millä tavalla kuvat valotetaan, joissain on erikseen asetus tuplavalotukselle, mutta joissakin filmikameroissa voi joutua kuvaamaan ensin yhdet kuvat ja sitten kuvaamaan samalle rullalle toisen kierroksen. Kameroissa, joissa filmi kelataan manuaalisesti on tuplavalotus ihanan helppo tehdä, ja niitä voi joskus syntyä vahingossakin.

Pari vinkkiä onnistuneisiin filmikuviin:

1. Alivalota kuvia hieman, etteivät ne pala täysin puhki. Mitä enemmän kuvia mahdutetaan yhteen ruutuun, sitä enemmän valotusta pitää laskea, ettei tuloksena ole täysin valkoinen kuva.

2. Tätä tekniikkaa voi myös hyödyntää, jos haluaa kuvaan tekstuuria tai sävyä. Esim. ottamalla toisen kuvista sinisestä seinästä kuvaan saa sinisen sävyn, efekti on usein vähän samankaltainen kuin käyttäisi värillistä salamaa. Samalla tavalla kuva hiekkatiestä tuo rosoista tekstuuria.

3. Kaikki valotukset voi myös ottaa samasta kohteesta, vaikka liikuttamalla kameraa, kääntämällä se ylösalaisin tai kävelemällä lähemmäs tai kauemmas kohteesta.

Löytäessäni tuplavalotukset ensimmäisen kerran olin niin innoissani siitä, miten hyviä nämä unenomaiset kuvat ovat tarinoiden kertomiseen ja taiteellisiin filmiprojekteihin, mutta voivat olla myös huoletonta ajanvietettä kännykkäkameralla leikkiessä (kännykkäkuvaamisen ystävien kannattaa muuten kokeilla ainakin Diana Photo-sovellusta). Eli siis ei muuta kuin kokeilemaan saatko aikaan surrealistisen outoja tai kauniin herkkiä kuvia, tekniikka on vapaa!

Kuviani on katsottavissa täällä:
https://instagram.com/inkapeltola/

Edellinen
Edellinen

Inspiraation entsintäretki Iberian niemimaalla

Seuraava
Seuraava

Nettisivut kuntoon!